Menebas !

Bukan senang nak membersihkan belukar yang sesak hingga bersih dan lapang.

lalu membolehkan pula benih-benih baru yang mendamaikan suasana dapat ditanam.

pembersihan belukar yang sesak memerlukan daya ketahanan spiritual, mental dan fizikal yang teramat tinggi..

kita perlu bertahan dengan pelbagai cabaran dan dugaan.Cabaran dan dugaan yang ALLAH berikan hingga boleh menyebabkan kita terluka dan tercedera.

kita perlu bertahan dengan cuaca yang mungkin pada ketika itu panas terik hingga mengundang penat yang teramat sangat.

seandainya kita berfikiran cetek, maka amat mudah sekali kita akan berasa putus asa dengan kerja pembersihan belukar ini.

seandainya kita memandangnya mengguna mata kasar, kita akan terasa ' aduiii..leceh nye..susah nye..penat nye..tak bersih2 pun..bile nk settle ni..nmpak cam dh takde harapan je belukar ni..'

sudah ! bila fikiran macam ni dtg..ada kemungkinan besar , kita akan meninggalkan separuh jalan apa yang telah selama ini kita sudah penat lelah usahakan..padahal apalah sangat teruskan membersih, kerana kerja sudah kita lakukan separuh jalan.yang paling diperlukan saat ini, adalah KESABARAN..

pandanglah dengan mata hati..lihat lah, bahawa dulu nya penuh dengan belukar, kini belukar itu semakin bersih,..ya..memang belum bersih sepenuhnya, tapi berbeza bukan dengan keadaan awal ? kita hanya perlu bersabar dan terus berusaha ! insyaALLAH dengan kesabaran kerja-kerja pembersihan ini dapat kita selesaikan.

seandainya kita dijemput ALLAH sebelum belukar ini siap dibersihkan, sekurang-kurangnya kita menghadap ALLAH dalam keadaan kita sedang bekerja dan tiada niat utk berhenti..berbanding dgn kita dijemput ALLAH dalam keadaan yang kita berputus asa drp rahmat NYA untuk membuat kerja pembersihan belukar ini..

bukan kah kerja pembersihan belukar ini kita lakukan semata-mata kerana NYA ? SABAR lah..teruskan bersabar..hingga kerja pembersihan belukar selesai..

0 comments: