back to You

Aku adalah ciptaan terindah MU

Aku adalah bidadari yang Kau ciptakan menjadi pendamping salah seorang cicit Adam di dunia

Aku dicipta untuk berzikir,bertasbih memuja MU

Aku dicipta untuk melaksanakan amanah yang KAU tugaskan kepada ku sebaik mungkin

kadang kala aku terlupa peranan sebenar ku Ya ALLAH..ampun kan aku..

kadang kala aku tersasar Ya ALLAH..ini lah sebabnya mengapa aku begitu takut

untuk hadir di dunia ini suatu ketika dahulu..aku takut aku membuat Engkau marah terhadapku

tanpa aku sedar...aku bimbang aku telah membuat Engkau membenci aku..

tolong aku Ya ALLAH...please..jangan tinggal kan aku walau sekelip mata tidak kira seberapa besar dosa

yang aku lakukan..kerana aku tidak punya siapa-siapa atau apa-apa jika ENGKAU telah berpaling

dari menyayangi ku..

Ya ALLAH..aku sedar akan kesalahan ku yang menggunung...

Ya ALLAH.. aku sedar apa yang KAU lakukan kini adalah kerana Engkau amat menyayangi ku..

Engkau mahu aku kembali kepada fitrah sebenar penciptaan diri ku didunia..

Engkau mahu aku sedar akan hakikat hidup di dunia

aku tunduk sujud pada Mu, Ya ALLAH...

izinkan aku bertaubat nasuha

izinkan aku berusaha kembali mendapatkan cinta Mu pada ku

tolong aku melakukan segala yang membuat Engkau redha pada ku, Ya ALLAH..

kerana aku tidak berdaya tanpa MU...

aku ke

personality strength

drive , knowledge

personality weaknesses

impatience

sence of humor style

quick-witted

adjectives to describe you

daring - brave ; willing to do dangerous or unusual things ; risk taker

enterprising - ability to think outside of the box

description

bright and cheerful ! always smilling and add a smile to the faces to those that know you

chirpy and talkative for most of the part

outgoing and extrovert

a largely happy person on both outside and inside

p/s : some people become special not because they really are, it is because they belive they are

cross the road

ALLAH sentiasa membaca kan kepada kita cerita-cerita tentang kehidupan

baru-baru ini ALLAH swt bacakan kepada saya sebuah cerita berkaitan dengan seseorang yang secara tidak sengaja tersesat di hutan belantara..

cerita bermula apabila Chibi dirundung masalah yg amat menekan jiwa nya..dia sudah tidak dapat menanggung penderitaan tersebut lantas Chibi mengambil keputusan untuk lari dari masalah nya untuk bertenang di tempat yang Chibi rasa kan cukup damai dan menenangkan hati..

Chibi lihat dari jauh hutan adalah tempat yg cukup mendamaikan, jauh dari hiruk pikuk,air sungai yg menyejuk kan hati,buah-buahan yang segar,burung-burung yang berkicauan akan memberikan hidup yg cukup indah kepada Chibi..Ini pandangan Chibi tentang penghijrahan nya ke hutan..

lalu, Chibi yang langsung tidak mempunyai apa-apa ilmu, kelengkapan yang cukup serta pengalaman hidup di hutan mula melangkah dengan berani tanpa berfikir panjang..yang difikirkan ketika itu hanyalah keindahan imiginasi nya berkaitan dengan hutan.

perjalanan Chibi bermula dengan cukup gembira..terlalu gembira..ini lah pilihan terbaik yang pernah dia lakukan dalam hidupnya ! itu kata hati nya...

tetapi ALLAH Maha Mengetahui..Chibi belum benar-benar mengenali hutan..kini, bermula lah episod baru dalam kehidupan Chibi..

Chibi dengan berani dan sesuka hati tanpa kompas telah bermain-main di dalam hutan.Dia tidak tahu yang dia sedang menuju ke tebing yg cukup tinggi,curam,gelam dan seram..Disebabkan sikapnya yang terburu-buru dan terlalu gembira,Chibi telah terjatuh didalam kedalam curam tersebut..

aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Chibi kini merasakan ketakutan dan penderitaan yang teramat sgt..tidak pernah terlintas oleh Chibi hutan akan memperlakukan sebegini kepada nya..

Chibi kini tersungkur di dalam cerun yg paling dalam,paling gelap...belum pernah dia merasakan ketakutan yang begini dalam hidupnya..hidup Chibi kini diselubungi kegelapan serta kesedihan yang teramat sangat..

dia tidak tahu apa yang harus dilakukan..Dia hanya duduk diam dan menangis..menangis dan meraung kesakitan..luka-luka serta calar dibadan nya penuh..darah mengalir..Chibi kesakitan..dia menyesal yang teramat sangat..dia kini melalui hari-harinya dengan menangis..dia menangis melihat dirinya..dia dalam keadaan yang berduka yg amat sgt..setiap hari Chibi mengenang betapa teruk dirinya yg tidak tahu menghargai masa lalu..

hari demi hari..minggu demi minggu..bulan demi bulan..tahun demi tahun..Chibi membiarkan dirinya hidup tidak sempurna dan tidak bahagia didalam curam tersebut..dia makan dari buah-buah busuk yg sudah tidak elok yg terjatuh kedalam curam tersebut..dia minum dari air hujan yang ditadah nya..dia tidur didalam kegelapan dan ketidak selesaan..dia membiarkan dirnya menderita..hanya kerana dia merasakan 'i deserve this'.. ' ini lah balasan untuk diriku kerana kebodohan ku '.

suatu hari..Allah menurunkan hidayah kepada Chibi..Allah seolah-olah berkata kepada hati nya

' Chibi Ku sayang, bukan ini yang perlu kau lakukan..Igt lah Chibi sayang, hidup mu di dunia ni kerana AKU..Demi Kemuliaan Ku, kau harus bangkit sayang, jalani hidup terbaik kerana kau adalah umat yg terbaik jika kau beriman kepada KU '

Chibi tersentak !

Dia menagis semahu-mahu nya..menangis terharu..manusia sebodoh dan sombong seperti dia masih mahu dikutip ALLAH Yang Maha Mulia untuk diberikan kemuliaan...

Demi ALLAH..Chibi bangkit perlahan-lahan..Dia mula memberani kan diri menerokai ceruman itu andai kata ada jalan keluar..

kali ini, Chibi yakin dia tidak berjalan seorang..ALLAH sentiasa disisi membimbing nya..

berjalan dan terus berusaha sambil berzikir kepada ALLAH..

ALLAH Maha Kuasa..dia telah sediakan laluan untuk Chibi keluar daripada tempat yang menakutkan ini..

tp laluan ini amat sempit dan kecil, terasa mustahil boleh melaui nya..pasti akan sesak nafas..laluan ini juga penuh duri-duri tajam..entah berapa lama harus dia menderita didalam lubang ini.....

Chibi kini punya pilihan..Mahu terus didalam tempat luas yang gelap serta menyedihkan ini atau terpaksa melalui jalan yg teramat sempit dan berduri untuk kehidupan yang lebih baik...

Chibi memilih untuk berhadapan dengan kesusahan dan kesakitan demi kehidupan yang lebih baik

dengan nama ALLAH dia mula merangkak melalaui lubang itu..aduuuuiiiiiiiiiiiii..mmg sakit ! mmg tersentak ! mmg pedih ! mmg cukup menyesak kn dada ! dia kini berada dalam keadaan yang amat menyeksakan..tetapi dia nekad..walaupun teramat sakit, airmata tidak mengalir kali ini seperti dimasa lalu..dia yakin, berbaloi dia melalui kesakitan ini, kerana kebahagiaan menanti Chibi selepas berjaya mengharungi lubang ini.dia terus merangkak..duri-duri terus mencucuk luka nya..kesakitan bertimpa-timpa..dia hanya berdoa dan berserah mohon kekuatan dr ALLAH..ALLAH Maha Berkuasa..kesakitan dengan sekelip mata DIA boleh ubah kepada kedamaian dan kekuatan..teruskan Chibi..teruskan..sikit sahaja lagi...

Chibi semakin kuat dengan kasih sayang ALLAH..makin laju..makin laju..makin laju...dia mula melihat cahaya..hatinya semakin kuat..mula berbunga..semangat kerana ALLAH menyelubungi jiwa nya..hanya ALLAH yg difikirkan kini..

dan akhirnya !

CHIBI BERJAYA !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dia melihat cahaya..dia keluar daripada lubang dan .........................................................................

alangkah terkejut nya Chibi melihat berjuta-juta binatang seperti burung2,arbab,kucing hutan,gajah,dan sebagainya seolah-olah memberikan standing ovation kepada nya...

rupanya ALLAH telah memberitahu kepada semua binatang2 bahawa ada seorang hamba yg dikasihi sedang berjuang mencari keredhaan dan kasih sayang nya dengan melalui jalan yg cukup perit..

itu yg dapat dilihat..yg tidak dapat dilihat adalah berbillion malaikat yang menunggu Chibi dihujung lubang untuk memberikan tepukan gemuruh kepada nya..semua berkata ' Subhanallah ! WELL DONE CHIBI ! '........

dan yang paling menakjubkan jangka masa melalui lubang itu hanya sejam..bukan sehari seperti sangkaannya....

tak pernah terselintas sekali pun oleh Chibi kebahagiaan behini hebat menanti nya..dia menyangka kebahagiaan yang biasa-biasa menati dihujung lubang..rupanya kebahagiaan tak terhingga yang ALLAH sediakan..Subhanallah ! Subhanallah ! Subhanallah !

penyeksaan sejam dibalas dengan kebahagiaan yang tak terhingga !

Chibi menangis kegembiraan, kesyukuran..berbaloi sejam yg penuh penderitaan yg dilalui nya,,,

kini dia dituntun untuk mandi sungai yg cukup indah didalam hutan..dia membersihkan diri..binatang-binatang ada yg merawat luka-luka nya..dia makan buah yang cukup segar, manis,dan amat enak rasanya...meminum air yang sangat sedap..menghirup udara yang sungguh damai...melihat cahaya suria dan pelangi yang ceria...tak pernah dia jangka dia akan menikmati saat seindah ini...

kini dia sedar dia perlu terus hidup sebagai khalifah ALLAH yg baik..


dia dipimpin keluar dari hutan..dia harus kembali kedunia asal..memulakan kehidupan baru dengan lebih baik..kerana dia adalah umat terbaik yg ALLAH telah ciptakan..ALLAH sentiasa disisi membimbingnya....terima kasih kerana mengutip ku Ya ALLAH !

indie

Duhai hati..

IKHLAS lah dalam menjalani hidup..

Bersabarlah dalam senang dan juga susah..

don't ever try to impress anyone..

you only need to impress ALLAH..THE ONLY ONE...ALLAH SWT..

continue learning to be a good wife for ALLAH sake..

a good wife will live life independent from people..include her husband..

this is because, she know her husband is a mujaheed..

a good wife will only depend on ALLAH..

belajar lah mengenang jasa suami mu yang bertungkus lumus mencari rezeki dan redha ILAHI..

hargai pengorbanan nya..ikhlas menyayangi dia..ikhlas bererti jgn mengharapkan dia akan melayan kamu seperti bidadari, kerna beban di bahu nya sudah terlalu berat untuk dipikul..

bantu lah dia berdiri..bantu dia mencari..bantu meringankan beban yg dipikul..kerana kamu, insan yg ditakdirkan untuk menemani nya di kala dia sunyi..kamu lah yang akan menceriakan dirinya disaat dia dibelenggu rasa derita..kamu yang akan menenteramkannya di saat dia berada dalam keadaan yang amat menekan jiwa..
e

cita-cita

semua orang ada impian

semua orang ada cita-cita

begitu juga dengan saya

saya menyimpan cita-cita untuk menjadi isteri solehah kepada suami saya suatu hari nanti

banyak yang telah ALLAH janjikan kepada wanita yang menjadi isteri solehah kepada suaminya

saya menyimpan impian untuk berusaha menjadi sebaik-baik anak,isteri,ibu dan menantu kepada keluarga saya

sejak saya mula memikirkan tentang perkahwinan, saya telah membuat mind set untuk bekerja sebagai Domestic Engineer kepada keluarga saya (housewife la tu..huhu..).

ini kerana saya ingin menumpukan sepenuh perhatian, tenaga dan fikiran saya terhadap pembentukkan keluarga yang cemerlang dunia akhirat..

cita-cita saya ingin menjadi isteri yang sentiasa bersama suami saya di saat suka dan duka, susah dan senang, sentiasa menceriakan hidupnya dengan sikap yang menggembirakan hatinya, ..memberi kasih sayang tanpa mengharapkan balasan daripadanya..kerana saya sedar, suami saya hanya manusia biasa..yang punya banyak kelemahan..mana mungkin semua keinginan dan harapan saya berjaya dia penuhi..dia sendiri mempunyai tjawab lebih besar terhadap ibu nya berbanding saya setelah berkahwin..saya hanya mengharapkan balasan daripada ALLAH..smga ALLAH menyayangi saya,redha pada saya dan kasih akan saya, setelah saya memberikan keikhlasan kepada suami saya.

seandainya di izinkan saya menjadi ibu..cita-cita saya ingin membesarkan anak dengan penuh keikhlasan dan kebahagiaan..saya punya tanggungjawab mengenalkan anak-anak saya dengan Pencinta dan Pencipta mereka yang sebenar, ALLAH swt..menjadi tjawab saya untuk membuat mereka tahu dan sedar bahawa ALLAH menyayangi mereka lebih drp ummi dan abi mereka..ALLAH sentiasa ada untuk melindungi mereka, sedangkan ummi dan abi tidak punya kekuatan seperti itu..saya mahu mengajar anak-anak saya untuk berserah diri secara total kepada ALLAH..bercita-cita smga mereka mencintai ALLAH sepenuh jiwa dan sanggup berjuang kerana NYA..

saya sedar, saya tidak cukup baik untuk cita-cita yang teramat besar ini..namun itu tidak bermakna cita-cita saya adalah sesuatu yang mustahil..saya yakin..jika saya berusaha mengubah diri dan istiqamah belajar menjadi baik, ALLAH akan membantu saya..

saya punya tanggungjawab besar untuk memperbaiki diri saya

kerana saya adalah bakal isteri dan bakal ibu kepada pejuang-pejuang agama ALLAH..insyaALLAH..

kejahatan di ganti dengan kebaikan

bertaubat bermula dengan hati , kemudian dengan lidah.
.

taubat akan menggoncang kerajaan dan kekuasaan hawa nafsu, syahwat,syaitan dan teman yang jahat
.

jika kita telah bertaubat, maka akan berganti lah semua pendengaran, penglihatan,lidah serta hati.
taubat akan membersihkan makanan dan minuman daripada kotoran haram dan syubhat.
taubat akan memelihara penghidupan dan jual beli serta menjadikan semua cinta hanya tertumpu kepada ALLAH.
Selain itu taubat juga akan menghilangkan kebiasaan yang buruk dan menggantikan dengan ibadah.taubat menghilangkan maksiat dan menggantikan dengan ketaatan.

istiqamah

Jangan takut kepada makhluk dan jangan berharap kepada mereka..
kerana itu menunjukkan betapa leman imanmu..

istiqamah lah dalam cita-cita..kerana Allah akan memberi sesuatu yang layak dengan cita-cita,kebenaran dan keikhlasan.

bersungguh-sungguh dlm apa juga yang kamu lakukan.kerana sesuatu tak akan datang begitu sahaja, tanpa berusaha memperolehinya.

sedangkan kamu mempunyai kewajiban untuk melakukan amal kebaikan sebagaimana kamu diwajibkan untuk mencari rezeki.

ALLAH sedang mengajar IKHLAS padamu

Alhamdulillah...

hari ni terasa yang ALLAH sedang mengajar direct ilmu ikhlas pada saya..

apabila ALLAH menguji kita dengan perasaan marah dan benci manusia kepada kita, itu bukan bermakna ALLAH dengan sengaja ingin menyakiti dan membuat kita menderita.

sebaliknya itulah didikan langsung daripada ALLAH tentang ilmu yg dinamakan ikhlas..

ikhlas itu satu sifat yang akan menghasilkan tenaga dan kuasa yang luar biasa kepada seorang manusia biasa..

orang yg telah memiliki sifat ikhlas itu lebih kuat daripada biasa..lebih bahagia daripada kebiasaannya..lebih tenang dan tenteram jiwa nya walau dalam keadaan yang amat memeritkan pada pandangan nafsu kita..

nafsu itu senantiasa ingin kan, kesenagan dan kebahagiaan yg bersifat fizikal atau material tetapi...dengan ikhlas didalam hati, seseorang itu akan dianugerahkan nikmat kebahagiaan emosional dan spiritual..

apakah tanda-tanda orang tersebut ikhlas dalam hidup nya?

1. dia tidak merasa bangga apabila di puji..kerana dia sedar akan hakikat bahawa dia di puji orang kerana ALLAH telah menutup aib nya

2. dia tidak merasa sedih ketika dicaci,di marah atau dihina..kerana apabila dia memberi keikhlasan, dia tidak mengharap pada manusia itu..dia tidak meletakkan langsung harapan yang dia akan diterima, disayangi, di puji..jadi walaupun dia dimarah dan dikeji..dia tetap tenang dan bahagia..kerana yang diharapkan hanya lah pujian, penerimaan dan kasih syg terus drp ALLAH kepada dirinya..

sesungguhnya hanya dua perkara utama yg difikirkan oleh orang yang ikhlas, iaitu

1. meluruskan niat untuk tetap impress ALLAH

2. memperbaiki dan meningkatkan ikhtiar

Allah syg kamu

Surah AL-Furqaan ayat 68 hingga 71

68 : dan orang-orang yang tidak mempersekutukan ALLAH dengan sembahan lain dan tidak membunuh orang yang diharamkan ALLAH kecuali dengan alasan yang benar dan tidak berzina; dan barang siapa melakukan demikian itu mendapat hukuman yang berat.

69 : yakni akan dilipatgandakan azab untuk nya pada hari kiamat dan dia akan kekal didalam azab itu, dalam keadaan terhina.

70 : KECUALI ORANG-ORANG YANG BERTAUBAT DAN BERIMAN DAN MENGERJAKAN KEBAJIKAN ; MAKA KEJAHATAN MEREKA DIGANTI ALLAH DENGAN KEBAIKAN. ALLAH MAHA PENGAMPUN DAN PENYAYANG..

71 : BARANG SIAPA BERTAUBAT DAN MENGERJAKAN KEBAJIKAN, MAKA SESUNGGUHNYA DIA BERTAUBAT KEPADA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAUBAT

Faith and Hope..

as a realize, there are so many great chances that ALLAH have given me to success in this world..but i screwed all of it up..

saya mengaku saya salah.and i'm so sorry..i'm really sorry about all the things that i done..no matter how bad i am, there's one thing that i'm very certain about..I only have one God and that is ALLAH..

for the past 2 years..i've lost my life..the worst part is i've lost my self..semua nye punca daripada ikot kan sgt hati..sy jd monster yang menakutkan..mengamok gila2,stress memanjang,tak lalu makan,tak ceria,selalu sakit, dah jadi sebati dgn hidup saya..

saya tau saya dh berubah..tp saya tak tau camane nk atasi masalah diri saya..sy lost control of my self..kdg2 saya rase ada something yang control diri saya tp saya tak tau apa and camane nk dapatkan balik control towards my self..

2 tahun saya hidup jadi evil monster..giler ahh..

saya dah putus harapan..saya cuba berubat mcm2 tp tak menjadi..dok jd monster gak bile sy tak puas hati dengan something..

baru-baru ni, something happen again..saya cam biase jadi monster yg merosak kan diri sendiri..
saya mmg rase lost control dah..tp kali ni saya cuba kuatkan diri, saya merayu-rayu dekat ALLAH.. please selamatkan sy..tlg ajar saya ape sy nak kne uat..

hati tergerak utk solat tahajud..sy solat..then sy terasa ALLAH pujuk hati ni..sy terasa mcm ALLAH kate kt hati ni ' let go your ego..itu penawar selama ni sebenarnya..jgn marah..' hati saya sayu sgt2..ego selama ni lebur selebur2nya..

saya mengalah..saya leburkan ego sy..and that's it !! ! hati ni jadi tenang yg amat sgt ! saya rase cam ade electric yg keluar drp badan.rase cam sy dapat standing ovation drp berjuta-juta malaikat..dlm hati ade prasaan yg ckp ' well done dear ! finally you made it ! kamu menderita selama ni sebab kamu sendiri yg uat kamu menderita..ALLAH tak pernah menganiaya kamu..'

saya bersyukur sgt saya berjaya take over control towards my self..saya bersyukur sbb dapat peluang kedua untuk perbaiki hidup saya..ape yang dah berlaku,tak kan boleh ulang balik..semua dah lepas..just let it go..

ape yang penting masa depan saya..saya tau saya sentiasa ada harapan..sbb saya ada ALLAH, tempat untuk saya bergantung dan berharap..

2 tahun lepas mengajar saya tentang 'faith and hope'..

1.always have faith in ALLAH no matter what happen to you..DIA yg menciptakan kamu, so DIA tahu apa yang terbaik utk hidup kamu.percaya la yang apa jugak yg DIA takdirkan untuk berlaku kepada kamu adalah sesuatu yang akan membawa kamu lebih dekat dgn DIA,dan akan mendatangkan kebahagiaan di hati kamu jika kamu menyedarinya menggunakan mata hati kamu.

2.jgn pernah putus harapan terhadap diri kamu..sbb org yg berputus asa adalah org yg tak bersyukur kpd ALLAH..trus kan hidup dengan penuh harapan setiap saat..berharap hanya kepada ALLAH..jgn letak kan walau sebesar semut harapan kepada manusia.sbb letakkan harapan kepada manusia akan membawa kepada kekecewaan..dgn berharap hanya kpd ALLAH InsyaALLAH, kamu akan menjadi org yg sentiasa ceria dan bahagia..mana mungkin ALLAH akan menyia2kan harapan org yg berharap kpd NYA..]

3.tak ada yang plg berbahaya didunia ni untuk kamu melainkan kan diri kamu sendiri..so kamu kna tahu untuk control diri kamu..otherwise hidup kamu akn menderita

for ALLAH sake, I'll move foward..i'll be profesional to handle my life from now on..

Wake Up HaN !!!!

so this is it..i'm not gonna let it just be like this !

this is a wake up call dude !

WAKE UPPPPPPP !!!!!!!!!!!!!

all the nonsense end here

i'm 23..i'm fully responsible for my life..

the focus now is on re-engine my life and way of living ...

whatever i do, talk,eat,drink, everyhing must be taking on account whether ALLAH is please or not..this is the only way that my life would receive barakah from Him..


so makcik ! move on ! there is no tomorrow !

you a the star of your life..let the star in you shine..not for you,not for anyone but for ALLAH..
because HE has created you so unique and wonderful..

by knowing yourself and being wonderful to this world, it's means you are being grateful to HIM..

SO..know clearly yourself..set up your mission and vission living in this world..and then like what nike said ' JUST DO IT' as long as ALLAH redha

L.A.M.P.I

ALHAMDULILLAH..

Saya bersyukur sgt kpd ALLAH hari ni saya faham jugak akhirnya pelajaran yang ALLAH nak ajar saya since 2 years back..

selama ni saya slalu tanya ALLAH, knapa saya kena berhadapan dgn kritikan yang sangat menyakitkan hati saya.bagi saya semua kritikan tu tak btol.saya langsung tak mahu terima apa yang dikata.bg saya, saya di pihak yang benar, saya tak bersalah, semua nya saya je yang btol..

bila saya dikritik, saya rebel, i fight back..sy btegas yang saya jugak btol..slama ni sy langsung tak nmpak salah saya.yang saya nampak salah org yng mengkritik..result yg saya dapat akhirnya hati yg tak tenang,masalah yang makin kronik and jika berbaik sekali pun, saya akan cepat melenting and mengungkit bila masalah lain occure..

smlm ALLAH bg situation yang mengajar dan menguji saya lagi..since saya ni sgt lembab and masih tak faham bahasa, saya macam biasa fight back dgn ngamok kt sumbody yg pada saya cakap something yang menyakitkan hati saya tu..

hati saya mmg panas,geram n rase nk cekik org tu kt office..kerja2 sy semua terganggu..dlm otak dok fikir nk hentam dia cukup2..sy dlm condition yg sgt menyakitkan..mmg sy jd monster yg hodoh gler smlm

then saya balik rumah..hati masih panas lagi..saya cuba mengaji utk hilangkan marah..saya usaha tidur..then pkol 3 am, saya terjaga, saya bace msg org tu hantar kt sy time sy tidur..msg panjang yg kritik sikap sy..saya tak tau nk uat ape..sedih,marah,geram bercampur baur..sy btol2 tak tau nk uat ape..sy bdoa tny ALLAH..ape sy nk uat?camne nk uat bile hadapi keadaan ni ?

ALLAH Maha Mendengar, DIA bg jawpn direct kt saya..ALLAH bg hidayah utk mohon pertolongan kt DIA dgn cara solat

After solat, baru ALLAH buka pintu hati saya utk faham yang semua kritikan tu adalah rezeki drp NYA..knapa sy nk sakit ati sgt, sedangkan ALLAH sedang memberikan rezeki yg akan mendatangkan kebaikan buat sy? ALLAH sedang mengajar sy untuk melihat aib diri sendiri? ALLAH mengajar saya untuk berubah menjadi lebih baik ! terduduk saya bila ALLAH buka hati utk faham semua ni..saya malu sgt2 dgn ALLAH..punya la lembab sy selama 2 thn ni..selama ni sy tak fhm langsung yg kritikan tu datang dengan tujuan utk ubah prangai buruk sy bukan utk menganiaya sy..adddooooiii makk..L.A.M.P.I sungguh la cik donut !!!!!!

hari ni, walau pun sy lambat pick up, tp sy still bersyukur sgt,in the end, faham gak ape yg ALLAH nk ajar..bg org yg ALLAH jadikan asbab mengkritik saya, saya mintak maaf and btrime kasih sgt2..smga dgn ksabaran dia menahan sgala caci maki sy slame ni, ALLAH akn balas dgn rahmat mjadi pghuni syurga NYA..

ALhamdulillah..trime kasih byk2 Ya ALLAH, sbb tak penah bhenti mengajar n memberi petunjuk kpd hamba MU yg lembab lagi tak fhm bhsa ni!..skg dh fhn bhsa sikit dh..insyaALLAH nk trus blaja n pbaiki diri lagi..

awaiting challenge to be face


Ramadhan 1430 H dh pun berlalu meninggalkan kita..Semua amalan kita dh pun malaikat-malaikat persembahkan kpd ALLAH utk evaluation process..Major test untuk kita bermula lagi drp syawal ni smp la ramadhan thn depan plak..test-test yg ALLAH sediakan sepanjang 10 bulan ni utk kita tempuh memang bukan senang, tp tak la susah sampai kita tak mampu tanggung.Ujian yg DIA sediakan utk kita bukan untuk menganiayai kita, infact ujian-ujian ni DIA turunkan untuk membantu kita mencapai kejayaan dan kebahagiaan dunia akhirat..

untuk kita success go through semua ujian DIA dgn cemerlang kita dikehendaki faham ilmu-ilmu yang DIA dh ajar melalui Rasulullah SAW..kena btol-btol faham dan master..bila kita tak faham, itu yang jadi masalah besar dan akhirnya menjerumuskan kita melakukan dosa..

tak ada manusia yang sempurna tanpa melakukan kesilapan dlm dunia ni kecuali Rasulullah SAW..bila kita dah rasa kita melakukan kesilapan atau dosa, pujuk la diri kita untuk memaafkan kesalahan yang kita lakukan, jgn buang masa berfikir pulak 'kenapa la aku buat dosa ni' sbb persoalan-persoalan ni akan mengundang hasutan syaitan yang lebih dasyat.syaitan akan tlg bg jawapan kt hati kita..syaitan akan jawab' tu la..ko ni mmg teruk..dh byk uat dosa..ko ni mmg tak guna..ko ni tak penah insaf2..mmg ahli neraka la ko ni ' ..syaitan akan hasut sampai kita jd manusia yg lupa untuk bertaubat dan berputus asa dengan rahmat ALLAH..kita terlalu fokus fikir dosa yg kita lakukan smp jadi stress untuk mulakan hidup baru dan bertaubat nasuha..jangan smpai jadi macam tu..

berhenti la berfikir betapa teruk dosa yg kita lakukan..sebaliknya mula la berfikir apa yang ALLAH nk kita lakukan lepas kita dh tewas dgn diri,nafsu dan syaitan hingga menjerumuskan kita menjadi manusia yg berdosa..Dlm Al-Quran, ALLAH kata 'BERSEGERA LAH' kembali bertaubat kpd DIA..in our language it's like HIM saying ' cepat la taubat hamba Ku ! yg dok tmenung tepi tingkap marah kt diri sendiri tp tak usaha pun perbaiki diri buat apa !! cepat la taubat smtara masih hidup lg ni !!!!! '

sebesar or seberat mana dosa, pujuk diri utk cepat-cepat pergi ambil wudhuk,dan solat..jgn tertipu dgn syiatan yg bisik kata ' diri ko dh kotor dgn dosa, cmna nk solat '.. mengadu la pada Yang Maha Pengasih dan Yang Menciptakan kita.Mengadu la yg kita ada masalah meninggalkan dosa, kita sering kalah dengan hasutan nafsu dan syaitan, mengadu la kita teramat-amat lemah..Mohon la, jalan penyelesaian kepada semua masalah kita, mohon jugak smga kita diperlihara selama-lama nya oleh NYA..seberat mana pun dosa kita, kita tiada TUHAN melainkan ALLAH..seberat mana pun dosa, still yg bg kita bernafas, makan, buang air,berjalan,berfikir is ALLAH..semua DIA yg bagi even dosa yg kita lakukan besar n berat cam galaxy milky way ni..so,bertaubat la..pujuk diri..

yg syaitan plak tak akan give up walaupun kita dh bertaubat nasuha or dh menagis smpai blh jd tasik kenyir air mata taubat kita tu..yg syaitan tau,selagi belum smp nyawa ke halqum.selagi tu dia akan bkerja keras menyesatkan kita..so, kita kena bergantung sekuat-kuat nya kt ALLAH..mmg kdg2 kita kalah dengan gabungan dia dan nafsu, tp yakin la, selagi kita tak berputus asa dengan rahmat ALLAH dan kita bangkit bertaubat balik, insyaALLAH kita akan berjaya..

ust pahrol wrote on poligami

Tidak mengapa, jika akal belum nampak akan kebaikan sesuatu hukum Allah. Tetapi ingat, itu bukanlah bererti hukum Allah itu tidak baik tetapi akal sesetengah manusia yang belum mampu melihat akan kebaikan itu. Sepertimana kita mampu melihat seluruh bintang di langit, bukan kerana bintang itu tidak ada ataupun ia tidak bercahaya, tetapi pandangan kita yang dilindungi awan atau mata tidak berupaya melihat kerana kejauhan. Begitu juga hukum Allah, tentu ada kebaikan yang menjadi sebab Tuhan mewajibkan, menghalalkan atau mengharuskannya. Jangan jadi seperti kata pepatah, tidak tahu menari dikatakan lantai tinggi rendah.

Poligami misalnya, dihalalkan dengan syarat-syarat yang ketat. Hanya si suami yang mampu memberi nafkah (zahir dan batin) dan mampu berlaku adil kepada isteri-isteri diharuskan melakukannya. Maksudnya, pintu poligami hanya terbuka untuk ‘lelaki-lelaki istimewa’ dan pada keadaan dan syarat yang istimewa juga. Dan begitu juga, bagi pihak wanita. Walaupun pengorbanan yang agak tinggi diperlukan, namun pasti ada juga sebilangan ‘wanita istimewa’ yang sanggup dimadukan. Tuhan Maha Mengetahui hakikat ini, maka atas dasar itulah poligami dihalalkan.

Adalah tidak adil bagi Tuhan untuk menutup pintu poligami dengan meminggirkan situasi, kondisi serta insan yang benar-benar mahu, mampu malah kadangkala terdesak untuk melaksanakannya. Untuk mereka inilah syariat diturunkan. Bukan untuk manfaat kaum lelaki sahaja, malah untuk kaum wanita juga. Pintu ini tidaklah dibuka seluas-seluasnya sepertimana perkahwinan monogami, tetapi dirapatkan sedikit agar tidak dilalui sewenang-wenangnya. Ia umpama ‘pintu kecemasan’ yang terbuka bila keadaan mendesak. Bayangkan, bagaimanakah keadaannya bila sebuah bangunan atau kenderaan besar terbakar, tanpa pintu kecemasan?


Berat atau ringannya hukum Allah ini kekadang tergantung pada kekuatan tauhid seseorang individu untuk melaksanakannya. Kadangkala ada seseorang individu atau sesuatu kaum yang merasa mudah melaksanakan sesuatu hukum, tetapi hukum yang sama terasa payah pada seseorang atau kaum yang lain. Manusia diciptakan berbeza keupayaan, maka berbeza pulalah penanggungan mereka dalam melaksanakan sesuatu suruhan atau larangan daripada Tuhan. Namun, manusia mesti menerima hukum itu dengan rela selaras dengan sifat kehambaannya, walaupun kadangkala terdapat kecuaian, kelemahan dan kekurangan dari segi pelaksanaannya. Firman Allah:
“Sesungguhnya jawapan orang-orang mukmin bila dipanggil kepada Allah dan Rasul-Nya agar menghukum (mengadili) di antara mereka, ialah ucapannya, “kami mendengar dan kami patuh.” An Nuur 51

ada apa dengan poligami

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman sedangkan mereka tidak diuji dengan sesuatu cubaan." (Surah Al-Ankabut: ayat 2)

ALLAH swt amat sayangkan hamba-hamba NYA.Bila hamba NYA dilihat agak tersasar dari landasan, ALLAH akan tegur secara berhikmah supaya hamba NYA itu sedar akan kesilapan yang dilakukan dan kembali bertaubat kepada ALLAH.

Bagi seorang perempuan, antara ujian paling berat yang ALLAH turunkan kepada NYA adalah kasih sayang terhadap suami.ALLAH swt ingin menguji adalah seorang perempuan itu menyayangi suami nya sekadar syg seorang khalifah yg patuh kepada perintah ALLAH utk syg dan taat pada suami, atau syg nya itu sudah melebihi cinta nya kepada ALLAH dan Rasul.

Hati manusia ni memang sangat unik, mudah berbolak balik, sebab itu syaitan sendiri akui yang hanya orang-orang yang ikhlas beriman dan beribadat kepada ALLAH yg tak dapat dia tawan.Pada mulanya mungkin seorang wanita itu masih boleh mengawal perasaan terhadap suami.Niat utk berkahwin adalah kerana ALLAH, cinta terhadap suami juga kerana ALLAH, seluruh tanggungjawab juga dilaksanakan kerana ALLAH..

Tetapi sebagaimana dalam firman ALLAH dalam surah al-ankabut ayat 2, ALLAH akan menguji hamba NYA, adakah hamba NYA benar-benar ikhlas berkahwin kerana ALLAH..ALLAH menguji dengan memberi kan perasaan cinta dan kasih yang amat sangat terhadap suami.ALLAH ingin melihat bagaimana seorang khalifah mengurus amanah berat ini, adakah akan hanyut dalam cinta kepada suami, atau tetapkan hati bahawa cinta ALLAH lebih dari segalanya dan cinta kepada suami itu hanya sandaran utk mendapat cinta ALLAH.

bagi seorang khalifah yang mempunyai byk kelemahan,tanpa dia sedar, dia telah hanyut dengan cinta yang mendalam kepada suami.sampai lah satu ketika ALLAH akan menegurnya tentang kesalahannya itu.

ALLAH menegur menerusi permintaan suami nya untuk berkahwin lagi.khalifah ini terlupa akan tanggungjawab dan kasih nya kepada ALLAH.Dengan cepat dia melenting dan merasakan kepedihan yang amat sangat di hati.bagi diri nya, suami nya adalah seorang yang mementingkan diri.hanya satu perkara terlintas di fikiran ketika ini 'cerai'.

Jelaslah kini keikhlasan niat awal nya utk berkahwin kerana ALLAH telah bertukar perlahan-lahan menjadi mengikut nafsu semata-mata.Dia terlupa tentang keikhlasan mencintai kerana ALLAH..

Namun ALLAH Maha Pengasih, Maha Penyayang, Maha Menerima Taubat..Apabila terjadi perkara sebegini, serah kan hati kepada ALLAH..ALLAH akan memujuk dan memberitahu yang semua ini adalah ujian semata-mata.

ALLAH ingin menguji adakah kita ikhlas mencintai suami kerana ALLAH..sekiranya kita gagal melepasi ujian ini, bertaubat lah, mohon keampunan, fahami lah yang

1. ALLAH sedang mengajar erti ikhlas mencintai suami.
2. ALLAH ingin menegur jgn mencintai suami melebihi cinta kepada ALLAH.

Seorang perempuan yang ikhlas mencintai suami nya kerana ALLAH tidak akan mudah melenting apabila suami nya meminta izin utk berkahwin lagi..kerana dia sedar, dia adalah seorang khalifah di muka bumi ALLAH, cepat marah dan melenting bukan lah sifat seorang khalifah.Walaupun hati terluka tapi dengan yakin dia memujuk hati utk mengadu kepada ALLAH.Suami nya adalah milik ALLAH, bukan milik dirinya..Suaminya hanya pinjaman dari ALLAH untuknya sebagai khalifah menjalankan tugas..

Mengadulah pada ALLAH apa seharusnya seorang khalifah yang diredhai harus lakukan ketika suami memohon izin untuk berkahwin lagi.MOhon lah petunjuk apakah yang terbaik yang medatangkan keredhaan dan kasih syg ALLAH kepada mereka.

Berdoalah seandainya suami nya mampu meningkatkan iman dan taqwa kepada ALLAH dengan berkahwin dua,semoga ALLAH mempermudah kan segala urusan dan memberi kebahagian yang melimpah ruah..sebaliknya jika suami nya semakin jauh dari ALLAH setelah berkahwin lagi, maka semoga ALLAH gagal kn perancangan suami nya.

ALLAH telah memberi jaminan bahawa tidak ada rasa takut dan sedih hati bagi orang yang bertaqwa kepada ALLAH.

ALLAH juga akan memberi rezeki yang tidak disangka-sangka buat mereka yang bertaqwa.

ingat lah teguran ALLAH yg suamimu bukan milikmu,dia adalah hak mutlak ALLAH.sayangi dia seadanya,jangan melampaui cintamu kepada ALLAH.igtlah ALLAH akan terus menguji keikhlasan mu dalam setiap perkara.memandangkan ikhlas itu amat sukar, berdoalah selalu kepada NYA memohon pertolongan untuk ikhlas.Hanya DIA yg berkuasa keatas segala-galanya.

kembalikan hati kepada Allah

AL-Imran ayat 133 - 135

Maha suci ALLAH yang menciptakan kita tidak sia-sia, melainkan ada hikmah disebaliknya.Allah Maha Sempurna, tidak sama sekali ALLAH melakukan kesilapan ketika dia mencipta kita.dunia ini sempurna dengan terciptanya kita.

Fitrah seorang manusia, tidak akan dapat bahagia tanpa mentaati dan menyintai Tuhannya..walaupun dia merupakan orang yang memiliki segala-galanya di dunia ini, suatu hari nanti akan tiba masa, dimana dia akan merasa kekosongan yang amat sangat di hati..

walaupun mempunyai isteri/suami yang penyayang,anak-anak yang comel,kerjaya yang hebat, pangkat dan pengaruh,rumah besar,kereta mewah, tapi ini semua tidak dapat memberi kebahagiaan dan ketenangan hakiki.hati nya akan terasa seperti ada sesuatu yang tidak sempurna..itu lah fitrah yang terjadi kepada hamba yang melupakan Tuhan..

oleh disebabkan itu, Rasullullah saw berpesan bersungguh-sungguh kpd kita untuk sentiasa berpegang kepada AL-Quran dan Sunnah..setiap hari kita perlu mentadabbur AL-Quran, membaca hadith-hadith Nabi..seterusnya mengamalkan apa yang diperintah seperti mana yang terkandung dalam AL-QURAN dan Sunnah..

tanpa Tuhan di hati manusia tidak akan bahagia..ALLAH tidak memerlukan manusia..tetapi manusia yang memerlukan ALLAH..Manusia yg lari dari landasan ajaran Islam adalah manusia yang akan menderita penyakit hati dunia akhirat..

Segala puji bagi ALLAH yang Maha Pengasih dan Penyayang.Dengan rahmat belas kasihan NYA,DIA sentiasa membuka jalan bagi membantu hamba NYA yang tersasar untuk kembali ke landasan yang benar..

ALLAH telah berfirman dalam surah Al- 'Imran ayat 133, ' dan bersegelah kamu mencari ampunan Tuhanmu dan mendapatkan syurga yang seluas langit dan bumi yang di sediakan bagi orang-orang yang bertqwa'..

dalam ayat ini ALLAH telah memerintahkan kita untuk bersegera memohon keampunan NYA diatas segala dosa-dosa yang kita lakukan.jangan bertangguh-tangguh.lakukan segera,sekarang juga..seterusnya ALLAH menyuruh kita untuk menjadi orang yang bertaqwa.kerana ALLAH swt telah menyediakan syurga yang seluas langit dan bumi kepada orang yang bertaqwa.

orang-orang bertaqwa ? bagaimana untuk menjadi orang yang bertaqwa? apakah ciri-ciri orang bertaqwa ?

ALLAH selanjutnya menjelaskan kepada kita dalam ayat 134 tentang ciri-ciri orang bertaqwa ' (iaitu) orang yang berinfak baik diwaktu senang mahupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan kesalahan orang lain.Dan ALLAH mencintai orang-orang yang berbuat kebaikan.

daripada ayat ini di ceritakan kepada kita bahawa orang yang bertaqwa adalah orang yang

1.bersedekah diwaktu senang atau susah.sekiranya dia mempunyai wang yang banyak, sedekahnya juga dalam amaun yang besar.jika wang nya sedikit, dia bersedekah dalam amaun yang kecil.

2.orang menahan amarah nya.Sabda Nabi s.a.w orang yang paling kuat adalah orang yang berjaya menahan amarah nya.kemuliaan seseorang itu akan meningkat jika dia berjaya menahan diri dari marah.sebaliknya seseorang yang mulia boleh menjadi hina ketika menurutkan nafsu amarah nya.

3.hendaklah bersikap memaafkan kesalahan orang lain.orang bertaqwa tidak berdendam.

4.berbuat kebaikan.orang bertaqwa adalah orang yang sentiasa berbuat kebaikan kepada ALLAH dan Rasul, diri sendiri, ibubapa, masyarakat dan juga kepada seluruh alam.

adakah orang yang bertaqwa itu hanya lah orang-orang yang tidak pernah melakukan dosa besar sejak baligh ? masih adakah peluang untuk orang yang pernah melakukan dosa besar dan telah insaf untuk menjadi orang bertaqwa ?

ALLAH membuat penjelasan yang seterusnya dalam ayat ke 135 bahawa orang yang bertaqwa juga ialah ' orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menzalimi diri sendiri, dia bersegera ingat kepada ALLAH, lalu dia memohon ampun atas segala dosa-dosanya, dan siapa lagi yang dapat mengampunkan dosa selain Allah ? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan dosa itu.

ayat ini menjadi bukti kepada kita bahawa ALLAH MAHA PENGAMPUN DAN MAHA MENERIMA TAUBAT..Dia tidak kira sebesar atau seberat mana dosa atau perbuatan keji yang pernah hamba NYA lakukan, DIA sentiasa bersedia memberi keampunan dan menggolongkan hamba NYA itu kedalam golongan orang yang bertaqwa, asal kan hamba NYA itu menyesal dan insaf untuk tidak mengulangi dosa yang pernah dilakukan..

semoga ALLAH sentiasa memberi petunjuk kepada kita semua untuk berada di jalan yang lurus..amin..

-alfalah4ever-

berbunga2

Alhamdulillah dapat jumpa ramadhan lagi tahun ni..seronok sangat2 rase bila ramadhan dtg..
rase berbunga-bunga (happy nk grab chances yg ALLAH bagi)..rase sayang nya ALLAH kat kita..kita ni punya la banyak dosa, tapi DIA masih izinkan kita bertemu ramadhan..time ramadhan la ALLAH tutup semua pintu neraka..DIA buka seluas-luasnya pintu syurga..DIA menerima taubat hamba-hamba Nya..infact siapa yang amek peluang di bulan ramadhan ni untuk bertaubat nasuha, taubat sungguh-sungguh..insyaALLAH, ALLAH akan ampunkan and ALLAH ganti kejahatan yang pernah dilakukan dengan kebaikan..insyaALLAH after ramadhan orang tu akan jadi orang yang lebih baik..orang yang berakhlak mulia beranding sebelumnya..

terasa btol kebesaran rahmat kasih sayang ALLAH sangat-sangat bila ramadhan ni..kat rumah macam biasa,mama pny welcoming untuk ramadhan memang lagi gempaq compare to nak sambut raya.ramadhan bulan yang penuh keberkatan,penuh kasih sayang ALLAH, bulan mempertingkatkan amal ibadat,bulan memperkasakan ruh.,senang cakap ramadhan ni bulan yang semua umat islam wajib jalani intensive trainning untuk sentiasa berada di jalan
yang lurus..to ensure kita dpt jalani ibadah ni dengan cemerlang kne la alert n appreciate stp detik..grab all the chances utk beribadat sebaik mungkin.jadikan ramadhan ini ramadhan yg terbaik berbanding yang sebelumnya.

masih ada sayang

Ustaz tidak pernah bergaduh dengan isteri?” tanya sahabat saya.

“Bergaduh yang macam mana?” saya menoleh kepadanya.

“Bergaduh. Bertengkar atau salah faham. Tak semestinya sampai baling-baling senduk dan tudung periuk,” jelas beliau.

REALITI BUKAN FANTASI

“Tentulah. Berselisih faham, bermasam muka, merajuk atau mengamuk, semua itu asam garam kehidupan berumahtangga. Sampai masanya nanti anta akan menempuhnya, Insya Allah,” saya tersenyum kepadanya.

Ada kalanya saya berasa kaget dengan soalan-soalan yang diajukan kepada kami. Masakan saya dan isteri terlepas peluang untuk bergaduh dan berselisih faham dalam kehidupan kami. Ya, ia adalah peluang. Ruang yang diberikan oleh Allah sebagai peluang untuk suami isteri belajar meningkatkan diri. Bukanlah bermaksud sengaja mencari gaduh. Tetapi setiap kali berlakunya perselisihan faham, ia pasti berakhir dengan satu pelajaran baru buat suami dan isteri jika mereka berjaya mempositifkannya.

Alangkan rumahtangga Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam sendiri menempuh fasa-fasa sedemikian rupa, apatah lagi kita yang serba kekurangan ini? Malah, Rasulullah sallallaahu ‘alayhi wa sallam juga pernah mentalaqkan isteri baginda iaitu Hafsah binti Umar al-Khattab, dan kemudian rujuk semula. Ia catatan sejarah untuk mengajar Muslim menguruskan realiti, bukan berfantasi.

“Macam mana ustaz dan isteri positifkan pergaduhan?” tanya beliau lagi.

MASIH ADA SAYANG

“Tanyalah kembali kepada diri masing-masing, apakah kamu masih menyayangi sang isteri? Isteri juga harus bertanya kepada diri, sejujur-jujurnya, apakah kamu masih sayangkan suami? Kalau sayang itu masih ada, berusahalah atas nilai kasih sayang itu untuk mencari penyelesaian dan jalan keluar,” saya memberikan cadangan.

“Betul, betul. Saya masih ingat kuliah ustaz tentang Win-win Situation. Kecenderungan kepada penyelesaian akan lebih ketara andai ada kasih dan sayang antara dua pihak yang bertembung. Termasuk suami isteri,” katanya yang pernah hadir ke kuliah saya sebelum ini.

“Jazakallahu khairan ya akhi. Terima kasih kerana ingat akan hal-hal tersebut,” saya menghargai ingatannya kepada isi kuliah yang entah bila saya sampaikan itu.

“Satu lagi soalan, ustaz” sambungnya lagi.

“Apa dia?” saya bertanya.

MENCARI EPISOD KASIH

“Macam mana kita nak tentukan yang kita masih ada rasa sayang kepada isteri, kalau semasa itu kita sedang marah-marah?” beliau terus mengajukan soalan.

Wah, bagus sungguh anak muda ini. Tajam fikirannya, dan kritis dalam menghalusi pandangan.

“Hmm… kenanglah balik peristiwa-peristiwa semasa cinta sedang mekar dan segar bugar itu,” saya membalas.

“Apa kenangan terhebat ustaz? Yang boleh mengingatkan ustaz kepada cinta ustaz untuk Kak Muna? Cewah!” kata beliau dalam nada bergurau tetapi serius.

“Ehh, apa pula yang ada cewah di hujung tu?” saya ketawa mendengar ekspresi beliau.

“Tak ada apa-apa. Saya rasa malulah pula tanya ustaz soalan-soalan macam ini,” jelas beliau. Jujur.

“Hmm, kalaulah ada masa yang kami berselisih faham, atau jika tiada salah faham sekali pun, saat yang paling bermakna untuk ustaz kenangkan ialah petang ustaz menentukan tarikh bertunang. Selepas menetapkan persetujuan, ustaz ditanya oleh bakal ibu mertua ustaz sama ada sudah pernah bersua muka dengan bakal tunang atau tidak?” saya mengomel.

“Ustaz pernah jumpa?” tanya beliau.

“Anta ni, tak baca buku analah ya!” saya menduga.

“Bacalah ustaz. Tapi tak pasti yang mana satu. Saya ni ada sifat pelupa sikit,” katanya lagi.

“Tentulah tak pernah jumpa. Memang abang ustaz pun terkejut masa itu. Jadi, bakal emak mertua ustaz panggillah Kak Muna yang menyorok di dapur tu supaya keluar. Dan itulah kenangan terindah ustaz sebab kali pertama ustaz menatap wajah bakal isteri, ialah di dalam majlis yang paling mulia dan halal iaitu di rumahnya sendiri, dan di hadapan ibu serta bapanya!” saya tersenyum sambil bercerita.

“Wah, sweetnya! Betullah kata guru saya, kemanisan dan kenikmatan itu ada pada yang halal!” beliau membuat kesimpulan.

“Ya. Sebab itu, janganlah dicemar perhubungan pra perkahwinan dengan apa-apa yang haram atau syubhat. Biar kenangan semuanya halal dan indah belaka,” saya menokok.

“Samson kena buat lagu baru sempena Ramadhan ni!” katanya dengan nada gurau.

“Lagu apa?” saya tidak dapat menangkap maksudnya.

“Kenangan Terhalal!” jawab beliau.

Kami ketawa… bermanfaat sungguh usrah kami di lebuh raya.

di petik drp :

ABU SAIF @ www.saifulislam.com

tidak takut dan tidak bersedih hati

Kami berfirman ' turunlah kamu semua dari syurga! kemudian jika benar-benar datang petunjuk Ku kepada mu, maka barang siapa mengikuti petunjuk Ku, tidak ada rasa takut pada mereka dan tidak pula mereka bersedih hati ' - surah al-baqarah ayat 38 -

teringat kisah benar tentang seorang budak lelaki yang cacat..day by day penglihatan budak lelaki ni makin kabur..bila abg budak lelaki ni tanya budak ni
'dik..takut tak hidup dlm keadaan cam ni ?'

budak ni jawab ' tak..tak takut.. sebab Allah kan ada..mana mungkin ALLAH menciptakan saya kemudian ALLAH mensia-siakan sy..Allah tidak pernah membuat kesilapan kerana menciptakan sy seperti ini '

tak berapa lama, sebelum budak ni menghembus kan nafas terakhir di pangkuan abg die
die sempat ckp ' abg..walau seisi dunia ni jadi milik abg suatu hari nnt..tp semua tu tak akan membuat abg bahagia seandainya abg tidak mencintai ALLAH..walau sehebat mana pun abg dimata manusia, itu semua juga sia-sia jika abg tidak mencontohi kehidupan Rasullullah s.a.w'

itulah perasaan luar biasa yang ALLAH anugerah kan kepada orang yang beriman dengan NYA..mereka tidak takut dan tidak bersedih hati menghadapi dunia dan segalanya..

kenapa tak blh syg sy sepenuh hati ?

Cinta Seratus Peratus

“Abang tidak cinta kepada saya sepenuh hati. Tidak seratus peratus,” rungut seorang isteri kepada sang suami.

Suami terdiam.

Lidahnya kelu. Tetapi hatinya menghitung-hitung.

“Bagaimanakah isteriku mencongak kasihku kepadanya? Hingga timbul peratusan begitu. Apakah cintaku kepadanya hanya 50%, atau 80% atau 90% pada saat paling manis aku bersamanya?” benak hati suami berkata-kata.

Jiwanya bergelora.

Selama ini, hatinya sebagai suami tidak pernah dikongsi dengan sesiapa. Biar pun dia tidak mampu menyalut tubuh isteri dengan intan permata, namun hatinya yang lebih jernih dari berlian itu diberikan sepenuhnya buat si isteri, wanita yang dikahwininya kerana cinta.
Di mana silapku?

Merungut tentang kelemahan-kelemahan diri seorang lelaki bernama suami, adalah sesuatu yang lumrah dalam bahtera rumahtangga. Suami ada kalanya ditimpa malas, ada masanya kurang sensitif dengan perasaan isteri. Terlalu sibuk dengan kerja, hingga mungkin sesekali terabai anak-anak dan rumahtangga. Rungutan isteri, boleh diterima sebagai tazkirah dari Dia untuk kebahagiaan dan masa depan rumahtangga.
Tetapi rungutan isteri yang mempertikaikan cinta sang suami… ia bukan rutin kebiasaan.

Rungutan itu mempersoalkan sesuatu yang paling kudus dan suci dalam ikatan hubungan di antara seorang lelaki dan perempuan bergelar suami dan isteri.
PERANAN SUAMI
Sesuatu yang ada kalanya terbentang dalam bahasa yang tidak seimbang, tanggungjawab seorang suami ke atas isteri sebenarnya jauh lebih banyak berbanding dengan tugasan isteri terhadap suami. Namun ‘cuaca’ perbahasan hal ehwal rumahtangga di dalam gelanggang Islam, sering terkesan oleh kecenderungan dominasi kaum lelaki (male chauvinism), hingga yang banyak diperkatakan adalah kelemahan, kesilapan dan kesalahan kaum isteri.

Isteri yang sering dileter dalam ceramah-ceramah agama.

Ayat-ayat al-Quran dan Hadith yang bercakap tentang peranan isteri, yang sering dipetik di dalam ucapan dan tulisan.

Sedangkan, wahyu Allah dan petunjuk Nabawi sarat berisi dengan tugas serta tanggungjawab seorang lelaki bernama suami. Tanggungjawab itu bermula dari soal nafkah zahir dan batin, hinggalah kepada soal keperluan emosi isteri. Belaian sang suami, kata-kata yang baik, malah segala kebajikan harus mendahulukan isteri, juga anak-anak berbanding orang lain di luar daerah rumahtangga.
Oleh kerana tugas dan tanggungjawab yang begitu banyak terpikul di bahu seorang suami, dia harus menjadi seorang pencinta yang hebat.

Cinta yang mendorongnya bekerja.

Cinta yang merangsangnya berperanan.

Cinta yang menjadikan segala tugas dan tanggungjawab yang dilakukannya itu suatu keseronokan dan kepuasan dalam hidup.

Tanggungjawab tanpa cinta, adalah beban dan derita.

Tidak mungkin seorang suami mampu untuk menjalankan peranannya dengan baik sebagai seorang suami, jika dirinya bukan seorang pencinta yang hebat.
MASIH DIPERTIKAI

Justeru, andai seorang suami itu bersungguh-sungguh dalam peranan yang dimainkannya, mengapa isteri masih mempersoalkan cinta suami?

“Abang tidak cintakan saya sepenuh hati!’ mengapa begitu mudah seorang isteri melontarkan soalan sedemikian rupa?

Kembalilah kita kepada suatu amaran luar biasa seorang Nabi:

“Diperlihatkan kepadaku Neraka, sesungguhnya kebanyakan penghuninya adalah wanita, mereka itu mengkufuri”�. Lalu Baginda SAW ditanya: apakah mereka itu mengkufuri Allah? Rasulullah SAW menjawab, “mereka itu mengkufuri suami (atau nikmat-nikmat berumahtangga), dan mereka mengkufuri Ihsan.

Apabila kamu melakukan kebaikan kepada salah seorang daripada mereka sepanjang tahun, tetapi kemudiannya dia melihat sesuatu yang tidak kena padamu, nescaya dia akan berkata (kepada suaminya): aku tidak nampak satu apa pun kebaikan padamu!” [hadith riwayat al-Bukhari]

Ia bukan hadith yang memberi maksud bahawa wanita itu tempatnya di Neraka. Naudhubillah…

Kita tidak ke Syurga atau Neraka kerana jantina.

Justeru hadith ini bukan kenyataan Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam tentang Syariatullah.

Sebaliknya ia merupakan indikasi baginda tentang sesuatu yang bersangkutan dengan Sunnatullah.

Tentang kecenderungan perlakuan kaum perempuan yang mudah mengkufuri nikmat berumahtangga.

Hadith yang menjawab tanda tanya sang suami itu tadi.

Suami berlaku baik kepada sang isteri sepanjang tahun. Namun tatkala ada sesuatu yang tidak kena dilakukan oleh seorang suami, mudah sekali seorang isteri berkata kepada suaminya, “aku tidak nampak satu apa pun kebaikan padamu!”
Perlakuan seperti ini diungkapkan oleh Nabi sallallaahu ‘alayhi wa sallam sebagai berkait rapat dengan wanita, merujuk kepada kebiasaan dan mudahnya wanita terjerumus kepada tindak tanduk seperti ini. Ia harus diambil sebagai peringatan, bukan hukuman atau keputusan.

Perbuatan menafikan kebaikan suami digelar sebagai kufr al-’asyeer iaitu kufur terhadap nikmat di dalam rumahtangga. Ia dikategorikan oleh al-Imam al-Bukhari sebagai “Bab Kufur Kepada Suami, dan Kufur Yang Bukan Kufur” iaitu tajuk kepada hadith ini di dalam Kitab al-Imaan.
PELAJARAN KEDUA BELAH PIHAK

Hadith ini memberikan pelajaran yang penting kepada kedua belah pihak.

Bahawa bagi isteri, hindarkanlah diri dari mudah terjerumus kepada percakapan-percakapan yang membinasakan ini.

Manakala bagi seorang suami, ketahuilah bahawa, tugasmu adalah untuk memberikan seratus peratus komitmen dan kasih sayang kepada isteri. Tetapi JANGAN sekali-kali kamu cuba mengejar seratus peratus tersebut. Beri 100% tetapi jangan kejar 100% itu kerana bahayanya bagi seorang suami terjerumus ke lembah kecenderungan seorang isteri untuk menafikan pemberian suaminya.

Jika suami yang memberi sepenuh cinta kepada isterinya itu masih cuba mengejar-ngejar pengiktirafan sang isteri, ketika itu mungkin seorang suami tanpa sedar akan meninggalkan perjuangan.

Jika suami yang memberi sepenuh cinta kepada isterinya itu masih cuba mengejar-ngejar pengiktirafan sang isteri, ketika itu mungkin seorang suami tanpa sedar telah mendurhakai serta mensesiakan ibu dan bapanya.

Jika suami yang memberi sepenuh cinta kepada isterinya itu masih cuba mengejar-ngejar pengiktirafan sang isteri, ketika itu mungkin seorang suami tanpa sedar telah mengabaikan anak-anak mereka sendiri.

Semuanya kerana terlalu mengikut desakan isteri yang terus menerus mahu suaminya memberikan seratus peratus cinta yang tidak pernah dikecapinya itu. Ketika inilah, isteri malah anak-anak boleh bertukar dari penyejuk mata dan hati, kepada musuh yang membinasakan:
“Wahai orang-orang yang beriman! Sesungguhnya ada di antara isteri-isteri kamu dan anak-anak kamu yang menjadi musuh bagi kamu; oleh itu awaslah serta berjaga-jagalah kamu terhadap mereka…” [al-Thaghaabun 64: 14]
Namun, sebagai seorang pencinta yang benar dalam cinta dan kasih sayangnya kepada isteri, seorang suami harus ada keupayaan untuk bersabar, memaafkan, tidak marah dan mengampunkan kesalahan isteri serta anak-anak itu tadi, maka ketahuilah wahai suami, Allah juga Maha Pengampun lagi Maha Pengasih kepada engkau, isteri dan anak-anakmu.

“… dan kalau kamu memaafkan dan tidak marahkan (mereka) serta mengampunkan kesalahan mereka (maka Allah akan berbuat demikian kepada kamu), kerana sesungguhnya Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Al-Taghaabun 64: 14)
MENCARI PELENGKAP 100%
Manakala bagi seorang isteri, sesungguhnya dirimu tidak akan sekali-kali dapat merasakan yang suamimu mencintaimu sepenuh hati, sehinggalah kamu hindarkan dirimu DARI KUFUR KEPADA SYUKUR. Jauhkan dirimu dari kufr al-asyeer, menafikan kebaikan-kebaikan yang telah suamimu berikan di atas cintanya kepadamu kerana Dia, sebaliknya belajarlah untuk bersyukur kerana syukur itulah yang mengganda-gandakan nikmat yang engkau terima.

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: “Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahkan nikmatKu kepada kamu, dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar, sesungguhnya azabKu amatlah keras” [Ibrahim 14: 7]

Sesungguhnya, perasaan bahawa suamimu tidak mencintaimu sepenuh hati, biar pun dia telah berusaha sedaya upaya untuk menjalankan tugas serta tanggungjawabnya terhadap dirimu, rasa kekurangan itu mungkin bukan datang dari kekurangan suamimu, tetapi kerana Allah Subhanahu wa Ta’ala tidak menambah nikmat-Nya berupa kasih sayang suami kepadamu untuk melengkapkan rasa kurang itu, kerana terjerumusnya dirimu ke lembah kufr al-’asyeer.

Sang isteri bukan mengkufuri Allah, tetapi kufur kepada nikmat Allah berupa kasih sayang suami kepada dirimu.

Demi untuk merasakan kesempurnaan pada cinta dan kasih itu, bersyukurlah… nescaya Allah akan tambah-tambahkan lagi nikmat-Nya. Suamimu tidak akan mampu memberikan ’seratus peratusmu’ itu sehinggalah engkau mendapatnya dari Allah, Tuhan yang menggandakan nikmat sebagai balasan syukur seorang hamba.

Dan jika kita biarkan diri terbelenggu dalam kekufuran, ketahuilah bahawa sesungguhnya azab Allah itu amat pedih kesannya. Usahkan azab Akhirat yang tidak terbayang itu, pedihnya sampai ke dunia hingga Baiti Jannati yang kau dambakan selama ini, menjadi neraka dunia yang menyeksa lagi membinasa.

Sebagaimana suami amat mudah terheret ke Neraka kerana tidak memberi seratus peratus, begitulah juga isteri amat mudah terheret ke Neraka kerana meminta-minta seratus-peratus itu.

Bertaqwalah kepada Allah wahai suami yang tidak memberi seratus peratus.
Bertaqwalah kepada Allah wahai isteri yang meminta seratus peratus itu.

sumber daripada :
ABU SAIF @ www.saifulislam.com
December 31st, 2008 | by Abu Saif
56000 Kuala Lumpur

dont do after having your meal

Don’t do these things after meal…

  1. Don’t smoke- Experiment from experts proves that smoking a cigarette after meals is comparable to smoking 10 cigarettes (chances of cancer is higher).
  2. Don’t eat fruits immediately – Immediately eating fruits after meals will cause stomach to be bloated with air. Therefore take fruits 1-2 hours after meal or 1 hour before meal
  3. Don’t drink tea – Because tea leaves contain a high content of acid. This substance will cause the Protein content in the food we consume to be hardened thus difficult to digest
  4. Don’t loosen your belt – Loosening the belt after a meal will easily cause the intestine to be twisted & blocked.
  5. Don’t bathe – Bathing will cause the increase of blood flow to the hands, legs & body thus the amount of blood around the stomach will therefore decrease. This will weaken the digestive system in our stomach
  6. Don’t walk about – People always say that after a meal walk a hundred steps and you will live till 99. In reality this is not true. Walking will cause the digestive system unable to absorb the nutrition from the food we intake
  7. Don’t sleep immediately – The food we intake will not be able to digest properly. Thus will lead to gastric & infection in our intestine

From: nazrichik.com

menerima dia seadanya

menerima dirinya seadanya

sebelum kawin antara perkara paling penting yang kena fikir and blaja ialah menerima diri bakal suami seadanya

mula-mula cari la tempat yang tenang macam masjid or surau , pastu kena duduk diam-diam,berdoa dengan ALLAH mohon hidayah and petunjuk untuk jadi isteri solehah

then sematkan dalam hati and fikiran

'lelaki yang akan jadi suami aku nanti bukan malaikat, bukan jugak Nabi...lelaki tu mungkin dahulu nya jahil, kejam atau pun zalim..tapi ternyata di Luh Mahfuz, ALLAH
telah taqdirkan dia untuk ku..alhamdulillah, Allah beri hidayah untuk dia berubah and bertaubat atas kesilapan dan dosa silam nya.. sebagai isteri, aku kena terima dia SEADANYA
..jangan di ungkit kesalahan dan kesilapan dia yang lalu..memang dosa silam akan terus menghantui nya dan diriku hingga ke akhir hayat..tp itu bukan alasan untuk aku dan dia hidup
menderita..itu bukan alasan untuk hidup dalam tekanan jiwa..percaya lah rahmat ALLAH lebih luas dari kemurkaan NYA..bersangka baik dengan ALLAH..

fikirkanlah yang

mungkin aku adalah hadiah ALLAH untuk suami ku itu kerana dia telah bertaubat dengan taubat nasuha..
mungkin ALLAH ingin beri peluang untuk dia memulakan hidup baru dengan ku bagi menebus kesilapannya dahulu.
jika ALLAH memberi peluang untuk dia memulakan hidup baru dengan ku, mengapa pula aku ingin menutup peluang itu dengan mengungkit kesilapan dan kesalahan dia dahulu.
siapa aku hendak menghukum dia ??
lembut kan lah hati..
kerana dia kini adalah orang yang berbeza dengan dia yang dahulu..
beri lah dia peluang menebus kesalahannya dahulu dengan menjaga kamu sebaik-baiknya,
beri dia peluang menjaga bakal anak-anak kamu berdua dengan penuh kasih sayang, insyaALLAH

ALLAH MAHA MENGETAHUI segala-galanya..mungkin ALLAH sengaja ingin kamu tahu sejarah silam nya, bukan untuk kamu mengungkit di kala dia melakukan kesilapan.
tetapi untuk kamu faham yang dia tidak sempurna..dia pernah melakukan kesilapan..mungkin kesilapan itu masih tersisa sedikit lantas mendorongnya melakukan kesilapan lagi..
jangan terus meradang dan memarahi nya apabila dia melakukan kesalahan lagi..
cuba lah untuk faham dan tolerate dengan kesalahan yang dia lakukan.kamu seorang akauntant.kamu belajar melakukan kerja audit.dalam kerja audit sendiri ada peratusan kesalahan client yang masih kita boleh tolerate.
kita tidak terus menghukum client dengan mengeluarkan 'Qualified Report'..aplikasi kan ilmu dan kepakaran yang ALLAH ajar kepadamu itu dalam rumah tanggamu..letak kan lah peratusan kesalahan yang dia lakukan yang masih boleh
maafkan dan tolerate..jangan terus melenting, minta cerai dan sebagainya..hanya jika dia melampaui peratusan tersebut seperti melakukan kesalahan mendera kamu fizikal,mental atau seksual baru lah kamu bawa berbincang dengan pihak yang sepatutnya.

akhir sekali..sekali lagi nk ingatkan sebelum kamu mendengar dia melafaz kan 'aku terima nikah nya'..
fikirkan lah sedalam-dalamnya kesalahan-kesalahan yang mungkin dia akan lakukan... kemudian maafkanlah kesalahan-kesalahan itu sekarang, terima lah hakikat yang dia manusia biasa, dia tidak sempurna, dia bukan maksum,
dia manusia yang ALLAH ciptakan mempunyai sifat lalai dan lupa, maafkan lah suami mu itu, berdoa lah dan berusaha mengajar dia untuk tidak lagi melakukan kesalahan itu'..moga-moga dengan sikap tolak ansur yang kamu
amal kan, kamu akan mendapat redha ALLAH..smga ALLAH sentiasa mengampunkan kamu yang juga sering lalai dan banyak melakukan dosa..

-persediaan mental bakal isteri..smga ALLAH sentiasa menetapkan hati untuk istiqamah menerima diri bakal suami seadanya-

beware of syaitan

antara halangan yang terbesar yang di hadapi oleh para pendakwah ialah tipudaya syaitan,putar belit iblis dan karenah hawa nafsu

pendakwah akan tetap selamat meskipun halangan luaran,sosial,politik,ekonomi dan lain-lain yang dihadapinya amat besar selama ia tidak menyerah kepada hawa nafsu dan tunduk melutut kepada kehendak syaitan.

syaitan memang musuh mukmin yang paling besar.ia tidak pernah jemu menipu, menimbulkan keraguan dan meransang ke arah kejahatan dan kemaksiatan.Selagi hayat dikandung badan selama iman masih bertakhta di hati, selama itu juga syaitan akan terus merasuk dan memujuk.

syaitan pernah bersumpah :

'Demi kemuliaan Mu( Allah) akan aku perdayakan mereka(anak Adam) semuanya, kecuali hambaMU yang ikhlas di kalangan mereka.Allah menjawab. 'Aku akan penuhkan neraka jahanam dengan dirimu dan sesiapa dari mereka yang mengikutmu semuanya.

kerana sumpah syaitan ini para pendakwah hendaklah lebih berwaspada terhadap syaitan dari musuh-musuh yang lain.Sebab syaitan adalah musuh yang bukan kepalang bahayanya.

ALLAH swt berfirman :

' sesungguhnya syaitan itu musuh bagi kamu maka anggaplah ia benar-benar musuh.Sesungguhnya sekutu-sekutunya menyeru supaya mereka dan kamu
menjadi penduduk neraka.'( surah Al-Fatir : ayat 6)

ALLAH swt berfirman lagi :

' bukan kah Aku telah memerintahkan kepadamu hai anak adam supaya kamu tidak menyembah syaitan?sesungguhnya syaitan adalah musuh yang nyata
bagi kamu.Dan hendaklah kamu menymbahKu.Inilah jalan yang lurus.Sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan sebahagian besar
daripada kamu.Maka apakah kamu tidak memikirkan? ( surah yasin : ayat 60-62)

Jahatnya syaitan ini ialah kalau dia gagal merasuk,memujuk dan menggoda dari satu sudut maka dia akan menhasut pula dari sudut yang lain.
demikianlah kerjanya.Memang benar sabda Rasulullah SAW ' sesungguhnya syaitan itu meresap dalam diri anak adam persisi mengalirnya darah
dalam tubuh' (hadith muttafaqun 'alaihi)

sunway here we come


alhamdulillah ade adik-adik yang rajin teman kakak dorg pujuk hati time-time tengah frust terguling-guling..hanim, kak sari and syikin dengan gaya tak boleh blah as usual..

cik donut is finally smilling again after went through a very tough and hard time for the past 3 days..
hakim ternganga with hafiz..lalalalala...
bye kak long... :( syikin, hakim, hafiz)

bengang

Aku bosan dgn cinta mu ,
Aku rasa buang masa ,
Kau selalu mendustakan cinta ku ,
Aku fikir kau tak searus ,
Lebih baik ku beralih .

Biarkan diriku terus bersendiri ,
Ku tak sanggup ,
Engkau setia ,
Walau jasad dan juga nyawa ,
Sebagai tanda cinta kepada ku ,
Katamu .

Tak mungkin ku percaya ,
Kata kata yg penuh dusta ,
Hanyalah bibir berkata ,
yg memilukan ,

Menambah bengang rasa hampa ,
Terus tinggal diriku terasa .

Cukup berkali kau berkata ,
Jgn di ulang lg dusta ,

Jgn terpjuk hati yg terluka ,

Tak mungkin akanku kmbali ,
Jika janji sekadar mimpi ,
Tak mungkin aku sggup bersama dgnmu .

Tak mungkin ku percaya ,
Kata kata yg penuh dusta ,
Hanyalah bibir berkata ,
Yg memilukan ,
Menambah bengang rasa hampa ,
Terus tinggal diriku .

Setiap liku dserang pilu ,
Setiap liku teringat jnjimu ,
caramu ,
Akan ku teruskan diriku oh tnpamu .....

its monday

bila fikir nak kena pegi keja hari ni , rase malasnye..mood rehat tak hilang lagi.. tbayang document2 client yg kt office tu...nk kena mengadap laptop dr 8am smp 6.30pm..hectic otak ni bila buat account..
but then, rase bersalah plak, sbb mane blh mengeluh just because it is monday..
no wonder la kerajaan kedah,kelantan and terengganu buat cuti jumaat & sabtu..hari ahad kat sane dah keja..so monday tu mmg dah ade mood balik nk gi keja, takde la nk merungut 'i hate monday'

pasni tak mau merungut2 dah kalau monday.cik hanis.kalau takde mood, kena usaha bagi ade mood..

Daripada Abi Hurairah r.a. daripada Rasullullah s.a.w. sabdanya: "Diperlihatkan (kehadrat Allah s.w.t.) segala amalan itu pada hari Isnin dan Khamis, justeru saya suka ketika diperlihatkan amalan-amalanku itu sedang aku berpuasa." (Riwayat al-Turmuzi)

Menurut riwayat Muslim diterima daripada Abu Qatadah, pernah ditanyakan kepada Rasullullah sa.w. tentang puasa pada hari Isnin, maka Baginda s.a.w. menjawab dengan sabdanya yang bermaksud: Itulah hari yang padanya aku dilahirkan, padanya aku dibangkitkan menajdi Rasul dan padanya Al-Quran diturunkan kepadaku." (Subul al-Salam)

Pameran Pengantin Malaysia

Pameran Pengantin
Malaysia 2009

Level 3, Hall 2 & 3,
Mid Valley
Exhibition Hall

7 - 9 August 2009

convert a lemon to a lemonade

An intelligent and skillful person transforms losses into profits;where as the unskilled person aggravates his own predicament,often making two disasters out of one.

The prophet(bpuh) was compelled to leave Makkah,but rather than quit his mission,he continued it in Madinah-the city that took its place in history with lightning speed.

Imam Ahmad ibn Hambal was severely tortured and flogged and yet he emerged triumphant from that ordeal,becoming the Imam of the Sunnah.Imam ibn Tamiyyah was put into prison;he later came out an even more accomplished scholar than he was before.

Therefore,if you are afflicted with a misfortune,look on the bright side.If someone were to hand you a glss full of squeezed lemons, add to it a handful of sugar - Dr 'Aaidh ibn Abdullah al-Qarni

making a comeback

making a comeback