indie

Duhai hati..

IKHLAS lah dalam menjalani hidup..

Bersabarlah dalam senang dan juga susah..

don't ever try to impress anyone..

you only need to impress ALLAH..THE ONLY ONE...ALLAH SWT..

continue learning to be a good wife for ALLAH sake..

a good wife will live life independent from people..include her husband..

this is because, she know her husband is a mujaheed..

a good wife will only depend on ALLAH..

belajar lah mengenang jasa suami mu yang bertungkus lumus mencari rezeki dan redha ILAHI..

hargai pengorbanan nya..ikhlas menyayangi dia..ikhlas bererti jgn mengharapkan dia akan melayan kamu seperti bidadari, kerna beban di bahu nya sudah terlalu berat untuk dipikul..

bantu lah dia berdiri..bantu dia mencari..bantu meringankan beban yg dipikul..kerana kamu, insan yg ditakdirkan untuk menemani nya di kala dia sunyi..kamu lah yang akan menceriakan dirinya disaat dia dibelenggu rasa derita..kamu yang akan menenteramkannya di saat dia berada dalam keadaan yang amat menekan jiwa..
e

cita-cita

semua orang ada impian

semua orang ada cita-cita

begitu juga dengan saya

saya menyimpan cita-cita untuk menjadi isteri solehah kepada suami saya suatu hari nanti

banyak yang telah ALLAH janjikan kepada wanita yang menjadi isteri solehah kepada suaminya

saya menyimpan impian untuk berusaha menjadi sebaik-baik anak,isteri,ibu dan menantu kepada keluarga saya

sejak saya mula memikirkan tentang perkahwinan, saya telah membuat mind set untuk bekerja sebagai Domestic Engineer kepada keluarga saya (housewife la tu..huhu..).

ini kerana saya ingin menumpukan sepenuh perhatian, tenaga dan fikiran saya terhadap pembentukkan keluarga yang cemerlang dunia akhirat..

cita-cita saya ingin menjadi isteri yang sentiasa bersama suami saya di saat suka dan duka, susah dan senang, sentiasa menceriakan hidupnya dengan sikap yang menggembirakan hatinya, ..memberi kasih sayang tanpa mengharapkan balasan daripadanya..kerana saya sedar, suami saya hanya manusia biasa..yang punya banyak kelemahan..mana mungkin semua keinginan dan harapan saya berjaya dia penuhi..dia sendiri mempunyai tjawab lebih besar terhadap ibu nya berbanding saya setelah berkahwin..saya hanya mengharapkan balasan daripada ALLAH..smga ALLAH menyayangi saya,redha pada saya dan kasih akan saya, setelah saya memberikan keikhlasan kepada suami saya.

seandainya di izinkan saya menjadi ibu..cita-cita saya ingin membesarkan anak dengan penuh keikhlasan dan kebahagiaan..saya punya tanggungjawab mengenalkan anak-anak saya dengan Pencinta dan Pencipta mereka yang sebenar, ALLAH swt..menjadi tjawab saya untuk membuat mereka tahu dan sedar bahawa ALLAH menyayangi mereka lebih drp ummi dan abi mereka..ALLAH sentiasa ada untuk melindungi mereka, sedangkan ummi dan abi tidak punya kekuatan seperti itu..saya mahu mengajar anak-anak saya untuk berserah diri secara total kepada ALLAH..bercita-cita smga mereka mencintai ALLAH sepenuh jiwa dan sanggup berjuang kerana NYA..

saya sedar, saya tidak cukup baik untuk cita-cita yang teramat besar ini..namun itu tidak bermakna cita-cita saya adalah sesuatu yang mustahil..saya yakin..jika saya berusaha mengubah diri dan istiqamah belajar menjadi baik, ALLAH akan membantu saya..

saya punya tanggungjawab besar untuk memperbaiki diri saya

kerana saya adalah bakal isteri dan bakal ibu kepada pejuang-pejuang agama ALLAH..insyaALLAH..

kejahatan di ganti dengan kebaikan

bertaubat bermula dengan hati , kemudian dengan lidah.
.

taubat akan menggoncang kerajaan dan kekuasaan hawa nafsu, syahwat,syaitan dan teman yang jahat
.

jika kita telah bertaubat, maka akan berganti lah semua pendengaran, penglihatan,lidah serta hati.
taubat akan membersihkan makanan dan minuman daripada kotoran haram dan syubhat.
taubat akan memelihara penghidupan dan jual beli serta menjadikan semua cinta hanya tertumpu kepada ALLAH.
Selain itu taubat juga akan menghilangkan kebiasaan yang buruk dan menggantikan dengan ibadah.taubat menghilangkan maksiat dan menggantikan dengan ketaatan.

istiqamah

Jangan takut kepada makhluk dan jangan berharap kepada mereka..
kerana itu menunjukkan betapa leman imanmu..

istiqamah lah dalam cita-cita..kerana Allah akan memberi sesuatu yang layak dengan cita-cita,kebenaran dan keikhlasan.

bersungguh-sungguh dlm apa juga yang kamu lakukan.kerana sesuatu tak akan datang begitu sahaja, tanpa berusaha memperolehinya.

sedangkan kamu mempunyai kewajiban untuk melakukan amal kebaikan sebagaimana kamu diwajibkan untuk mencari rezeki.

ALLAH sedang mengajar IKHLAS padamu

Alhamdulillah...

hari ni terasa yang ALLAH sedang mengajar direct ilmu ikhlas pada saya..

apabila ALLAH menguji kita dengan perasaan marah dan benci manusia kepada kita, itu bukan bermakna ALLAH dengan sengaja ingin menyakiti dan membuat kita menderita.

sebaliknya itulah didikan langsung daripada ALLAH tentang ilmu yg dinamakan ikhlas..

ikhlas itu satu sifat yang akan menghasilkan tenaga dan kuasa yang luar biasa kepada seorang manusia biasa..

orang yg telah memiliki sifat ikhlas itu lebih kuat daripada biasa..lebih bahagia daripada kebiasaannya..lebih tenang dan tenteram jiwa nya walau dalam keadaan yang amat memeritkan pada pandangan nafsu kita..

nafsu itu senantiasa ingin kan, kesenagan dan kebahagiaan yg bersifat fizikal atau material tetapi...dengan ikhlas didalam hati, seseorang itu akan dianugerahkan nikmat kebahagiaan emosional dan spiritual..

apakah tanda-tanda orang tersebut ikhlas dalam hidup nya?

1. dia tidak merasa bangga apabila di puji..kerana dia sedar akan hakikat bahawa dia di puji orang kerana ALLAH telah menutup aib nya

2. dia tidak merasa sedih ketika dicaci,di marah atau dihina..kerana apabila dia memberi keikhlasan, dia tidak mengharap pada manusia itu..dia tidak meletakkan langsung harapan yang dia akan diterima, disayangi, di puji..jadi walaupun dia dimarah dan dikeji..dia tetap tenang dan bahagia..kerana yang diharapkan hanya lah pujian, penerimaan dan kasih syg terus drp ALLAH kepada dirinya..

sesungguhnya hanya dua perkara utama yg difikirkan oleh orang yang ikhlas, iaitu

1. meluruskan niat untuk tetap impress ALLAH

2. memperbaiki dan meningkatkan ikhtiar

Allah syg kamu

Surah AL-Furqaan ayat 68 hingga 71

68 : dan orang-orang yang tidak mempersekutukan ALLAH dengan sembahan lain dan tidak membunuh orang yang diharamkan ALLAH kecuali dengan alasan yang benar dan tidak berzina; dan barang siapa melakukan demikian itu mendapat hukuman yang berat.

69 : yakni akan dilipatgandakan azab untuk nya pada hari kiamat dan dia akan kekal didalam azab itu, dalam keadaan terhina.

70 : KECUALI ORANG-ORANG YANG BERTAUBAT DAN BERIMAN DAN MENGERJAKAN KEBAJIKAN ; MAKA KEJAHATAN MEREKA DIGANTI ALLAH DENGAN KEBAIKAN. ALLAH MAHA PENGAMPUN DAN PENYAYANG..

71 : BARANG SIAPA BERTAUBAT DAN MENGERJAKAN KEBAJIKAN, MAKA SESUNGGUHNYA DIA BERTAUBAT KEPADA ALLAH DENGAN SEBENAR-BENAR TAUBAT